Mitt i klimatomställningen är förbränningsmotorn på frammarsch, där flera tillverkare utvecklar nya varianter. ”Vi är övertygade om att förbränningsmotorn kommer att leva länge”, säger Mattias Berglund på svenska motortillverkaren Aurobay.
Toyotas teknikchef Hiroki Nakajima har visat upp en ny generation förbränningsmotorer som blir mindre och mer effektiva. Foto: Toyota
Elmotorn kanske inte är framtiden ändå
Försäljningen av elbilar ökar inte lika snabbt som väntat. Det har gjort att flera företag som arbetar med att utveckla och sälja förbränningsmotorer nu vädrar morgonluft.
Det märks på allt från fordonsjättar som Toyota och AB Volvo till mindre bolag som svenska Aurobay med bas i Skövde och Göteborg, skriver Thomas Augustsson på Svenska Dagbladet 7.6 2024.
Så här skrev vetenskapsredaktör Marcus Rosenlund på YLE:s hemsida 9.12 2018 :
Håller förbränningsmotorn på att komma till sin ändhållplats?
Hur fel kan man ha?
Bara 6 år senare ligger utvecklingen på just FÖRBRÄNNINGSMOTORER i framkanten.
Toyota , världens största biltillverkare, riktar nu in sig på att utveckla morgondagens förbränningsmotor. Det handlar inte om typen av motor utan typen av bränslen menar man på Toyota.
Toyota tror inte att batteridrivna bilar är framtiden
Toyota väljer motsatt väg jämfört med många andra biltillverkare. Styrelseordförande Akio Toyoda och hans företag tror inte att batteridrivna elbilar blir dominanta i framtiden och meddelar att det satsar på andra tekniker som innefattar förbränningsmotorer.
Akio Toyoda och hans Toyota ser en framtid i förbränningsmotorer. Just den motor som syns på bild, som sitter i GR86, är utvecklad av Subaru. Foto: Toyota
Akio Toyoda säger att Toyota ska gå in i ett stort motorutvecklingsprojekt och att batteridrivna elbilar aldrig kommer att uppnå mer än maximalt 30 procent av marknaden, oavsett vilka tekniska framsteg som tas.
I stället ser Toyota att en mix av bensinbilar, hybrider och bränslecellsbilar upptar en större del av marknaden. Han tillade också att vätgasdrivna förbränningsmotorer kan komma att spela roll i framtiden. Vätgasmotorer är ett område som Toyota forskar på sedan flera år. Dieselmotorer nämndes inte i samband med presentationen.
Liten andel elbilar
Toyota uppnådde under 2023 en högre leveranssiffra av nya fordon än någonsin förr. Av drygt 11,23 miljoner leveranser världen över var endast 104 018 batteridrivna elbilar. De stod alltså för mindre än
1 % av Toyotas totala leveranser. Volkswagen, en annan gigant i bilvärlden, har hittills satsat mer på elbilar än vad Toyota har gjort. Sett till enbart märket Volkswagen levererades i fjol 394 000 elbilar, knappt 8,1 procent av totala leveransantalet som uppgick till 4,87 miljoner bilar.
Toyota har satt upp ett mål om att sälja 1,5 miljoner elbilar 2026. Den siffran är man i nuläget långt ifrån, men företaget ska lansera flera nya elbilar inom de närmaste åren.
Volvo Cars går en annan väg
Många biltillverkare har proklamerat en utfasning av förbränningsmotorer. En av biltillverkarna som har gått längst i detta beslut är Volvo Cars som har målet att endast sälja elbilar från och med 2030. Volvo har redan beslutat att de sista dieselmodellerna ska tillverkas i början av 2024.
Inte sista ordet sagt ännu om förbränningsmotorns framtid
I februari 2023 stod det klart att Europaparlamentet (även kallat EU-parlamentet) röstat igenom ett förslag om att förbjuda försäljning av nya bilar med bensin- och dieselmotorer med start år 2035.
Kort därefter satte sig framförallt Tyskland på tvären mot det klubbade förslaget då de ville se en komplettering där försäljning av nya förbränningsmotorbilar ska få fortsätta även efter 2035 – om bilarna kan köras på enbart e-bränslen (elektrobränslen). I slutet av mars förra året beslutade Europaparlamentet om ett tillägg för just e-bränslen.
Efter den 9 juni har vi ett nytt parlament. Nu har ett utkast till EPP:s, parlamentets största partigrupp, valmanifest läckt. I det står att läsa bland annat att de ska verka för en förändring av det förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2035.
Christer Käld
Själv tror jag att batteribilar kommer att kunna ha en begränsad marknad i framtiden. Det gäller större städer, med mindre batteribilar, i stadstrafik och korta arbetspendlingsavstånd, men under förutsättning att andra för invånarna effektiva & tillräckligt frekventa transportalternativ finns tillgängliga. Alla livscykelanalys visar att f.n. batteribilar är underlägsna petroleumbilar. Det gäller miljöpåverkan, kostnader för framställning, drifts & säkerhetsfunktioner mm. Petroleumbilar har dessutom den fördelen att drivmedlet är förnybart, ett hållbarhetsargument som batteribilar inte har.
Det är inte konstigt att förutom Toyota, företag som Mercedes proklamerat att dess strategi inte orienterar sig enbart mot batterifordon. Ford har dragit ner på sin produktion av batteribilar av kostnads/intäktsskäl. Volvo är delvis ett undantag. Det renodlade premiummärket Polestar gick med så stora förluster att…
Kanske att den största utvecklingen kommer att hamna hos bandtraktorer och bekvämare snöskotrar när kylan tar över?? Och då gäller det att hitta ett bränsle som går att få tag i. Kanske skogens energi får en renässans, om inte marknaden helt överges, eller försvinner under snö och is.